چالش‌های هوش مصنوعی برای فعالان صنعت ارتباطات

چه چیزهای جدید و قابل توجهی اتفاق افتاده است؟

سال جدید، سیل عظیمی از اخبار پیش‌بینی‌ها را به همراه می‌آورد و البته، پیش‌بینی‌های بیشتری در مورد چگونگی تأثیر هوش مصنوعی بر کار و زندگی ما. البته، جدیدترین پیشرفت‌های هوش مصنوعی همگی رو به آینده نیستند – چیزهای زیادی در حال حاضر اتفاق می‌افتند که باید از آن‌ها مطلع باشید. یکی از مواردی که باید در سال 2024 به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، حق چاپ است. این‌که آیا در مورد حقوق صاحبان محتوا که برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ (LLM) استفاده می‌شوند صحبت می‌کنیم یا شخصیت‌های نمادینی که وارد حوزه عمومی می‌شوند، ممکن است همه ما به سرعت به دنبال تبدیل شدن به متخصصان حقوقی باشیم، زیرا این شکل مبهم از قانون در مرکز صحنه قرار می‌گیرد.

در اینجا برخی از مهم‌ترین اخبار دو هفته گذشته و معنای آن‌ها برای ارتباط‌گرها آمده است.

ریسک‌ها و مقررات

در حالی که بسیاری از ما در تعطیلات بودیم، نیویورک تایمز از OpenAI و مایکروسافت شکایت کرد و ادعا کرد که میلیون‌ها مقاله از این نشریه برای آموزش چت‌بات‌های LLM هوش مصنوعی بدون مجوز استفاده شده است. این امر باعث می‌شود این رسانه قدیمی یکی از اولین سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ آمریکایی باشد که به دلیل مسائل حق چاپ با آثار مکتوب خود، از این شرکت‌ها شکایت می‌کند.

تایمز همچنین ادعا می‌کند که مقالات استفاده شده برای آموزش ChatGPT، چت‌بات‌ها را به عنوان رقیبی برای تایمز به عنوان منبعی برای اطلاعات قابل اعتماد تبدیل می‌کنند.

طبق مقاله‌ای در مورد این شکایت:

شکایت شامل درخواست مالی دقیق نمی‌شود. اما می‌گوید متهمان باید مسئول «میلیاردها دلار خسارت قانونی و واقعی» مربوط به «کپی‌برداری غیرقانونی و استفاده از آثار منحصر به فرد با ارزش تایمز» باشند. همچنین خواستار نابودی هر مدل چت‌بات و داده‌های آموزشی است که از مواد تحت حق چاپ از تایمز استفاده می‌کنند.

تایمز در شکایت خود گفت که در ماه آوریل به مایکروسافت و OpenAI نزدیک شد تا نگرانی‌های خود را در مورد استفاده از مالکیت فکری خود مطرح کند و «یک حل و فصل دوستانه» را بررسی کند، که احتمالاً شامل توافق تجاری و «حفاظ‌های فناورانه» در محصولات هوش مصنوعی مولد باشد. اما گفت که این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده است.

بین فقدان تقاضای مالی و تمرکز بر ایجاد حفاظ، تایمز خود را به عنوان مدافع تأثیرگذار برای اصلاحات و مقررات معرفی می‌کند.

جای تعجب نیست که آکسیوس قانون حق چاپ را «میدان نبرد هوش مصنوعی در سال 2024» می‌نامد. مقاله آن‌ها ارتباطی بین شکایت تایمز و مجموعه نویسندگان سال گذشته به رهبری کمدین سارا سیلورمن ایجاد می‌کند که آن‌ها نیز به همین دلیل از OpenAI شکایت کردند.

آکسیوس می‌نویسد: «تصمیماتی که در مورد قوانین حق چاپ گرفته می‌شود – هم در مورد استفاده از مطالب تحت حق چاپ در توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی و هم در مورد وضعیت آثاری که توسط هوش مصنوعی یا با کمک آن ساخته شده‌اند – برای آینده فناوری حیاتی هستند و می‌توانند تعیین کنند که چه کسانی در بازار برنده و بازنده خواهند بود».

ویتز نیز موافق است و در مقاله‌ای که خلاصه‌ای از پرونده‌های حق چاپ ارائه شده تاکنون بیان می‌کند، شکایت خود علیه شرکت خدمات اطلاعاتی Ross Intelligence را که Thomson Reuters آنها را به کپی‌برداری غیرقانونی هزاران یادداشت از پلتفرم حقوقی ناشر برای آموزش یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی متهم می‌کند، را نیز ذکر می‌کند.

این مقاله همچنین پیشنهاد می‌کند که صدور مجوز یک گام بعدی بالقوه است:

«صدور مجوز برای مواد تحت حق چاپ برای آموزش LLMهای آن‌ها ممکن است گران باشد – و در واقع باید با توجه به بخش عظیمی از ارزش هر LLM که به متون حرفه‌ای ایجاد شده نسبت داده می‌شود، چنین باشد»، گروه نویسندگان انجمن نویسندگان به دفتر حق چاپ گفتند.

در حالی که شکایت‌ها تمایل دارند با سرعت بسیار کمی پیش بروند، هر تصمیم احتمالی می‌تواند تأثیر زیادی بر توانایی چت‌بات‌های هوش مصنوعی سطح سازمانی برای استخراج مؤثر کارهای تحت حق چاپ و ارائه همان کیفیت خروجی که شما و تیم‌هایتان به آن عادت کرده‌اید داشته باشد. هر بودجه یا هزینه برنامه‌ریزی شده برای فناوری هوش مصنوعی باید با احتیاط و شاید بر اساس اشتراک ماهانه انجام شود، با این درک که احکام آینده ممکن است بر عملکرد این ابزارها تأثیر بگذارد.

ابزارها و کاربردها

سال 2024 به دلیل دیگری نیز در حال تبدیل شدن به سال حق چاپ است – ورود اولین نسخه از میکی موس در 1 ژانویه.

و از همین حالا، میکی موس «کشتی بخار ویلی» با هوش مصنوعی برخورد می‌کند.

حداقل یک مدل قبلاً روی تصاویر از فیلم کوتاه دیزنی 1928 آموزش دیده است و به کاربران اجازه می‌دهد تا میکی موس را به دلخواه خود تغییر دهند، همانطور که Ars Technica گزارش داد. البته قبل از این نیز راه‌هایی برای گنجاندن میکی در محتوای هوش مصنوعی وجود داشت، اما اکنون این واقعیت وجود دارد که قانونی است (محدودیت‌هایی اعمال می‌شود، اینجا بیشتر بخوانید).

با گذشت هر سال، محتوای نمادین بیشتری وارد حوزه عمومی می‌شود که چالش‌های مدیریت برند را برای خالقان و فرصت‌هایی برای خلاقیت از سوی سایرین ایجاد می‌کند. همانطور که همیشه، در چشم‌انداز حقوقی که به سرعت در حال تحول است، با احتیاط قدم بردارید.

در حالی که ارتباط‌دهندگان اغلب روی هوش مصنوعی مولد برای توانایی‌اش در کمک به ما برای ایجاد محتوای نوشتاری و بصری تمرکز می‌کنند، هوش مصنوعی برای توانایی‌اش در تحلیل و نتیجه‌گیری از انبوه عظیمی از داده‌ها در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما یکی از نیازهای خاص فوری، کمک به مبارزه با تغییرات اقلیمی است.

NPR گزارش می‌دهد که هوش مصنوعی به دانشمندان در شناسایی انتشار گاز متان، شناسایی و پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی مانند یک «خرس دودی» پیشرفته و حتی پیدا کردن محل‌های جدید برای استخراج مواد معدنی مورد استفاده در فناوری سبز اقلیمی مانند پنل‌های خورشیدی کمک می‌کند.

این همه یک یادآوری واضح است که نوع هوش مصنوعی که ارتباط‌دهندگان استفاده می‌کنند، فقط نوک قله کوه یخ (در حال ذوب شدن) است. دریابید که سازمان شما چگونه از هوش مصنوعی خارج از بخش شما استفاده می‌کند. ممکن است داستان‌های جدید و جذاب برای به اشتراک گذاشتن – یا ایده‌های جدید برای استفاده از فناوری در جریان کاری خود پیدا کنید.

در همین راستا، استفاده از هوش مصنوعی مولد در هر کجا که هستید، آسان‌تر می‌شود. Copilot، ابزار هوش مصنوعی که به طور مستقیم در مجموعه ابزارهای Microsoft Office ادغام شده است، اکنون در هر دو iPhone و iPad در دسترس است. همانطور که ZDNet گزارش داد، می‌توانید برنامه را دانلود کنید و سپس از صدا یا متن برای کنترل دستیار ربات خود استفاده کنید. Copilot حتی پاسخ خود را با صدای بلند برای شما می‌خواند. این می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت ایمیل‌های ساده را در حال حرکت بنویسید، متن را خلاصه کنید و حتی با DALL-E 3 تصاویر ایجاد کنید.

هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزمره است، درست مانند موتورهای جستجو.


هوش مصنوعی در محل کار

علاوه بر تغییر نحوه کار ما، هوش مصنوعی همچنین نحوه استخدام شدن و حتی انواع مشاغل موجود را به سرعت تغییر می‌دهد.

Wired مصاحبه‌ای با هیلکه شلمن، استاد روزنامه‌نگاری NYU و نویسنده کتاب «الگوریتم» در مورد چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند استخدام منتشر کرده است. به طور طبیعی، زمانی که یک ماشین به جای انسان وظیفه غربالگری را بر عهده می‌گیرد، چالش‌های متعددی برای متقاضیان ایجاد می‌شود. به طور خاص، سوگیری همچنان یک مسئله مهم است و اغلب با روش‌های کارآمدتر (و اغلب سهوی) تبعیض، تعصبات گذشته انسان را تکرار می‌کند:

«در یک مورد، یک غربالگر رزومه روی رزومه افرادی که در شرکت کار کرده بودند آموزش دیده بود. به الگوهای آماری نگاه کرد و متوجه شد که افرادی که کلمات “بیسبال” و “بسکتبال” را در رزومه خود دارند، موفق‌تر بوده‌اند، بنابراین چند امتیاز اضافی گرفتند. و افرادی که کلمه “سافت‌بال” را در رزومه خود داشتند، رتبه پایین‌تری گرفتند. و واضح است که در ایالات متحده، افرادی که “بیسبال” را در رزومه خود دارند، معمولاً مرد هستند و افرادی که “سافت‌بال” را می‌گذارند، معمولاً زن هستند.»

شلمن همچنین اشاره کرد که در بسیاری از موارد، خود شرکت‌ها حتی نمی‌دانند الگوریتم‌هایشان چگونه کار می‌کنند، و دفاع از خود در برابر اتهامات سوگیری در دادگاه را، چه درست باشد یا غلط، سخت می‌کند.

اما او همچنین گفت که همین فناوری می‌تواند برای جویندگان کاری که از هوش مصنوعی مولد برای بهبود رزومه‌ها، نامه‌های پوششی و آمادگی برای مصاحبه استفاده می‌کنند، توانمندسازی ایجاد کند. همانطور که همیشه، فناوری دشمن نیست، بلکه نحوه استفاده از آن اهمیت دارد.

خود هوش مصنوعی نیز به یک حوزه کاری تبدیل می‌شود. Business Insider جزئیات چندین راهی را بیان می‌کند که کارکنان در حال انتقال به کارهای هوش مصنوعی تمام وقت به روش‌های مختلف هستند. البته نیاز به افرادی که خود LLMها را ایجاد و کدگذاری می‌کنند، افزایش یافته است. اما تعداد رو به رشدی از افرادی نیز وجود دارند که به عنوان مشاوران هوش مصنوعی وارد کسب و کار می‌شوند و به دیگران کمک می‌کنند تا از این ابزارها استفاده کنند، یا حتی تأثیرگذارانی که بیشتر درآمد خود را از محتوای رسانه‌های اجتماعی که فناوری جدید را توضیح می‌دهد، به دست می‌آورند.

اما حتی اگر علاقه‌ای به تبدیل هوش مصنوعی به کل شغل خود ندارید، طبق گفته جاستین فاینبرگ، مدیر محصول سابق که اکنون مدیرعامل یک استارت‌آپ هوش مصنوعی است، همچنان می‌توانید سود ببرید. کافی است در شرکت خود به فردی تبدیل شوید که در استفاده از هوش مصنوعی مهارت دارد و می‌تواند به دیگران کمک کند.

فاینبرگ به Business Insider گفت: «هر شرکتی همین الان می‌خواهد هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کند. و صادقانه بگویم، احتمالاً ترفیع خواهید گرفت.»

چه روندها و اخبار را در حوزه هوش مصنوعی دنبال می‌کنید؟ دوست دارید چه چیزی در خلاصه‌های دو هفته‌ای هوش مصنوعی ما که 100% توسط انسان‌ها نوشته شده است، پوشش داده شود؟ به ما در بخش نظرات اطلاع دهید!

آلیسون کارتر سردبیر PR Daily است. او را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید.

جاستین جوفه مدیر تحریریه و سردبیر راگان کامیونیکیشنز است. جوفه قبل از پیوستن به Ragan، به عنوان روزنامه‌نگار آزاد و نویسنده ارتباطات تخصصی در زمینه هنر و فرهنگ، رسانه و فناوری، روابط عمومی و ضرب و شتم تبلیغاتی فعالیت می‌کرد. نوشته‌های او در چندین نشریه از جمله Vulture، Newsweek، Vice، Relix، Flaunt و بسیاری دیگر منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *