بازنگری قیمت‌های مک‌دونالد پس از کاهش فروش

تبلیغات مک‌دونالد

مک‌دونالد در حال بازنگری استراتژی قیمت‌گذاری خود است، زیرا کاهش خرید مشتریان، بر فروش این غول فست‌فود تاثیر منفی گذاشته است. فروش شعبه‌هایی که حداقل یک سال باز بوده‌اند، در دوره آوریل تا ژوئن نسبت به سال گذشته ۱ درصد کاهش یافته است. این اولین دوره کاهش فروش از زمان همه‌گیری کرونا است.

تلاش‌های مک‌دونالد برای جذب مشتریان

این کاهش فروش علیرغم ارائه تخفیف‌هایی برای جذب مشتریان محتاط از نظر هزینه و کسانی که به دلیل جنگ اسرائیل و غزه از خرید از مک‌دونالد خودداری کرده‌اند، رخ داده است. کریس کمپچینسکی، مدیرعامل مک‌دونالد، اعلام کرد که نتایج ضعیف این شرکت را مجبور به یک “بازنگری جامع” در قیمت‌گذاری کرده است. وی به سرمایه‌گذاران گفت که این شرکت بر تخفیف‌ها تکیه خواهد کرد تا از کاهش فروش جلوگیری کند.

اقدامات تبلیغاتی و تخفیفی

مدیران به تبلیغات اخیر مانند یک وعده غذایی ۵ دلاری در آمریکا و کمپینی در بریتانیا که در آن مشتریان می‌توانند سه آیتم را به قیمت ۳ پوند انتخاب کنند اشاره کردند. انتظار می‌رود این تبلیغات در ماه‌های آینده ادامه یابد.  شرکت مک‌دونالد اعلام کرده که با صاحبان شعبات برای ارائه طرح‌های تخفیفی و ارزشی جدید همکاری می‌کند.

واکنش بازار سهام

سهام مک‌دونالد پس از این به‌روزرسانی بیش از ۳ درصد افزایش یافت، زیرا کمپچینسکی اعلام کرد که مک‌دونالد از قدرت لازم برای اجرای این استراتژی برخوردار است. وی گفت: “ما می‌دانیم چگونه این کار را انجام دهیم. ما راهنمای ارزش را نوشتیم و با صاحبان شعبات همکاری می‌کنیم تا تغییرات لازم را اعمال کنیم.”

چالش‌های پیش روی مک‌دونالد

مک‌دونالد با واکنش منفی مشتریان پس از افزایش قابل توجه قیمت‌ها در دوران همه‌گیری مواجه شده است. ماه گذشته، رئیس عملیات آمریکا در پاسخ به شکایات با یک نامه سرگشاده به مشتریان پاسخ داد و گفت که رسانه‌های اجتماعی تصویری نادرست از وضعیت ارائه می‌دهند. وی اعلام کرد که قیمت متوسط یک بیگ‌مک در آمریکا که اکنون ۵.۲۹ دلار است. قیمت این محصول از سال ۲۰۱۹ حدود ۲۱ درصد افزایش یافته است که تقریباً با نرخ تورم همخوانی دارد و بسیاری از آیتم‌ها کمتر افزایش یافته‌اند.

تأثیرات بازار جهانی

مک‌دونالد هشدار داده است که کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در بازارهای بزرگ از جمله چین می‌تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. شرکت اعلام کرد که درآمد کلی، که شامل فروش در فروشگاه‌های تازه باز شده نیز می‌شود، نسبت به سال گذشته ثابت بوده و سود ۱۲ درصد کاهش یافته است. مشتریان با درآمد پایین‌تر به خصوص آسیب دیده‌اند و از دست دادن این خریداران با معاملات خانوارهای ثروتمندتر جبران نشده است. تقاضا در رستوران‌های مک‌دونالد در آمریکا کاهش یافته و ضعف در فرانسه و جنگ قیمت‌ها در چین نیز بر فروش تأثیر گذاشته است.

یکی از مدیران مک‌دونالد گفت: “مشتریان در انتخاب محل، زمان و آنچه می‌خورند، دقت بیشتری دارند . و البته ما انتظار تغییرات عمده‌ای در این وضعیت در چند فصل آینده نداریم.” منبع بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *